18 سپتامبر 2022 - یک مطالعه ی جدید گزارش داده است که سلول های سروتونین در روده می توانند "نرخ عفونت زایی" ویروس کرونا را سه برابر کنند.

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه فلیندرز نشان داده است که سروتونین مشتق شده از روده در صورت ابتلای فرد بهCOVID-19 می تواند باعث اختلال عملکرد روده شود.

مطالعات قبلی گزارش داده اند که داروهای ضد افسردگی می توانند از علائم شدید روده در افراد پس از آلوده شدن به ویروس کرونا، جلوگیری کنند.

پروفسور دیمین کیتینگ، نویسنده اصلی این مقاله گفت: ما در این مطالعه تلاش کردیم تا بفهمیم آیا روده می تواند یک محل انتقال بیماری باشد و چه ژن هایی ممکن است با ورود این ویروس به سلول های دیواره روده مرتبط باشند؟

در طول این مطالعه، تیمی از دانشمندان، توالی‌های ژنتیکی انواع سلول‌های موجود در دیواره روده و داخل روده را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها گروه خاصی از سلول ها را در روده شناسایی کردند که حاوی تمام ژنهای مرتبط باCOVID-19  بودند.

پروفسور کیتینگ اضافه کرد: بسیاری از ژن‌های مرتبط باCOVID-19 در انواع مختلف سلول‌های دیواره روده بیان می شدند، اما تنها سلول‌های سروتونین هر سه گیرنده ی ویروس را بیان می‌کردند.بیان هر سه گیرنده یSARS-CoV-2 در مقایسه با بیان تنها دو گیرنده، میزان عفونت سلولی را سه برابر می کند.

به گفته ی محققان، یافته‌های این مطالعه بینش‌هایی حیاتی در مورد این که چگونه این سلولها در روده بر عفونت زایی ویروس کرونا تاثیر می گذارند، ارائه می‌دهد.

پروفسور کیتینگ گفت: مطالعه ی ما شواهد بیشتری را به شواهد پیشین افزود که نشان می دهد کووید-19 به احتمال زیاد سلول های روده را آلوده می کند و سطح سروتونین را از طریق تأثیر مستقیم بر سلول های خاصی در روده افزایش می دهد و به طور بالقوه پیامدهای بیماری را بدتر می کند.همچنین از شواهد بالینی در حال ظهور در مورد اینکه داروهای ضد افسردگی که انتقال سروتونین را در بدن مسدود می کنند، ممکن است به عنوان یک درمان مفید برای مقابله با کووید 19 عمل کنند، حمایت می کند.

وی افزود: با ادامه ی گردش کووید-19، تحقیقات بیشتری برای ارتقای درک ما از نقش روده در انتقال این ویروس و یافتن گزینه‌های درمانی برای استفاده در کنار واکسیناسیون مورد نیاز است.

این مطالعه در مجله ی Gut، که یک مجله یتحقیقاتی پیشرو در زمینه گوارش در جهان است، به چاپ رسید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/sep/severe-covid-19-infection-dependant-on-gut-cells-latest-research-suggests.html